Dubbla hyreskontrakt och andrahandsuthyrning

Hej! Jag har en fråga angående att stå på dubbla hyreskontrakt. Jag har i dagsläget en hyresrätt som jag/vi skall försöka byta till en större så att jag och tjejen kan flytta ihop. Hon har i dagsläget ett förstahandskontrakt på sin lägenhet där hon i sin tur har en inneboende. Dom står 50-50 på det kontraktet. Då vi vill prova på sambolivet i den nya, men samtidigt så vill hon inte förlora sitt förstahandskontrakt om det skulle gå åt skogen för oss. Hon har vart i kontakt med sin värd och blivit nekad att stå på dubbla kontrakt även fast hon tänkt att hyra ut sin del av hennes lägenhet i andra hand (vitt) genom hyresvärden. Finns det några lagar som säger att man inte får ha dubbla kontrakt? Kan hennes värd neka henne till att hyra ut i andra hand även fast hon står kvar på kontraktet och även ett nytt kontrakt? Anledningen till att vi behöver stå på det nya kontraktet tillsammans är för att nya värden har ett "krav" på att du ska ha 3x årshyran i årsinkomst och jag är ca 30 000:- ifrån att ha en årsinkomst på 360000:-. Vore jätte tacksam för hjälp och svar på mina frågor.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Det är inte olagligt att stå på två hyreskontrakt. Vad gäller andrahandsuthyrningen är det så att hyresvärden måste lämna samtycke (39 § hyreslagen) för att ni ska få hyra ut i andra hand. Kraven för att få hyra ut i andra hand kan du läsa om i 40 § hyreslagen. Att ni står på två hyreskontrakt är inte i sig en orsak till att vägra andrahandsuthyrning. Om hyresvärden inte lämnar samtycke kan ni göra en ansökan hos hyresnämnden (40 § hyreslagen). Det hyresnämnden kollar på är om ni har bektansvärda skäl för att få hyra ut. Vad jag förstod så var orsaken att ni ville testa på sambolivet. Det brukar inte ses som ett beaktansvärt skäl. Om ni utan hyresvärdens samtycket ändå hyr ut lägenheten kan det leda till förverkande av hyreskontraktet (42 § hyreslagen). Att ni då står på två hyreskontrakt kan vara till er nackdel i en tvist angående förverkande.

Angående din nya hyresvärds krav på viss årsinkomst så får hyresvärden ange vissa avtalsvillkor i hyresavtalet, däribland detta, så länge de inte är diskriminerande. Ett inkomstkrav är inte diskriminerande och alltså fullt lagligt.

Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare