FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/12/2006

Förfoganderättsinskränkning vid gåva

Hej! Ögnat igenom det mesta om samägande under Fastighetsrätt i Lawline, men har ändå ett spörsmål: Ett föräldrapar överlät 1990 som gåva till vart och ett av sina fyra, myndiga "barn", 1/6 av en fritidsfastighet. I gåvobrevet angavs, att överlåtelse mellan syskon skulle kunna ske enligt andel av taxeringsvärdet. Det utnyttjades ej och efter det att föräldrarna gått ur tiden äger syskonen 1/4 var. Marknadsvärdet är ca 3 gånger högre än taxeringsvärdet och syskonen tvistar nu om huruvida gåvobrevet fortfarande gäller. Vore tacksam för vägledning i detta svåra "syskonsämjeärende"!

Lawline svarar

Jag anser att anvisningen om hur värdering ska ske vid överlåtelse mellan syskonen bör ses som en förfoganderättsinskränkning. Förfoganderättsinskränkningen i gåvobrevet bör fortfarande gälla för den 1/6 del av fastigheten som vartdera syskonet fått genom gåva såvida inskränkningen var medtagen i gåvobrevet. Jag ser ingen anledning till varför den inte skulle gälla. För resterande 1/12 del av fastigheten för vartdera syskonet bör inte några restriktioner gälla och prissättningen är således fri. Då det i praktiken inte lär vara så lätt att sälja 1/12 del av fastigheten till någon annan än befintlig delägare lär dock inte marknadspriset för denna del vara särskilt hög. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare