FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/12/2006

Friköp av bostadsrätt

Min mammas bostadsrättförening ska likvideras och husen kan friköpas. Min mamma vill dock inte köpa huset och min undran är vad har hon för rättigheter? Kan hon säga upp avtalet och sedan försöka sälja bostadsrätten under dom tre månaderna som det tar innan huset tillfaller föreningen? Kan hon kräva att föreningen löser in bostadsrätten? I såna fall till vilken ersättning? Tacksam för svar snabbt /christian

Lawline svarar

Vill din mamma inte köpa huset kommer någon annan att göra det. Säljs huset till någon annan övergår bostadsrätten till hyresrätt och din mamma har då rätt till ersättning av bostadsrättsföreningen för marknadsvärdet av bostadsrätten. Hyresvärd blir köparen av huset och din mamma får bo kvar i lägenheten som hyresgäst. Ett annat alternativ skulle vara att sälja bostadsrätten till någon som är intresserad av sedan själv friköpa huset. Det är möjligt att det inte finns så väldigt många som skulle vilja göra detta vilket självklart påverkar priset på lägenheten negativt. Det får ju också till följd att din mamma måste flytta ifrån lägenheten. Hon ska hursomhelst inte säga upp bostadsrätten. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare