FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/12/2006

Vem kan anmäla brott?

Hej, Jag har upptäckt att Carpark har debiterat kontrollavgifter på en parkering i Åkersberga sedan i mars 2006 trots att skyltningen på platsen varit mycket bristfällig. Bland annat har entreprenadskylt saknats vid flera infarter och vid P-platserna. Jag har sett en av blanketterna för kontrollavgift 2006-11-13 och vakten har kryssat i att vägmärken/skyltar kontrollerats. Efter att jag ifrågasatt skyltningen har Carpark skyltat om platsen plus två andra parkeringar som jag också ifrågasatt. Carparks arbetsledare har både muntligt och i e-mail medgett att skyltningen varit bristfällig. Mitt krav att alla felaktiga kontrollavgifter bör återbetalas har muntligt besvarats med att alla som betalat har godkänt debiteringen. Därför anser Carparks arbetsledare att ingenting behöver betalas tillbaka trots att han medger att debiteringarna varit felaktiga. Han har däremot lovat att om bilförare som parkerat på platsen före 2006-11-28 ifrågasätter kontrollavgiften före betalning kommer dessa att rivas. Min uppfattning är att det är bedrägeri att debitera kontrollavgifter trots dålig skyltning (kanske till och med grovt bedrägeri om det handlar om många debiteringar och mycket pengar). Jag tillhör inte själv de drabbade bilförarna men vill ändå att något görs. Jag anser att det är av allmänt intresse. Jag försökte anmäla detta hos polisen i Åkersberga men fick till svar att jag inte kan anmäla detta eftersom jag inte är målsägare. Stämmer detta? Finns det något annat jag kan göra?

Lawline svarar

Hej! Alla kan lämna upplysningar om brott till polisen men det är därefter upp till myndigheterna att avgöra om och hur man ska gå vidare med den informationen. Utgångspunkten är att förundersökning ska inledas om det finns förutsättningar att hitta någon som har begått brottet och som kan ställas till svars. Det är allmän åklagare som väcker åtal, i några fall som vid förtalsbrott kan målsägande själv väcka enskilt åtal. Det är alltså inget du som utomstående och privatperson kan göra även om du anser att det är av allmänt intresse och även om fel har begåtts. Du kan inte för de drabbades del bestrida betalningsansvar för kontrollavgift, det måste den som drabbats själv göra. Jag kan inte se några andra juridiska möjligheter för dig i detta ärende. Jag vet inte hur du formulerade dig när du vände dig till polisen men om polisen uppfattade det som att du ville bestrida betalningsansvar för de drabbade kan du i så fall alltid försöka gå till polisen igen och meddela misstanke om brott. Men därefter är det som sagt upp till myndigheterna att eventuellt gå vidare i ärendet. MVH
Rådgivare