Skadeståndsansvar för 7-åring

Hej,
Jag har en fråga som gäller grundskolan. Min son som är 7 år råkade ta sönder ett källarfönster när han skulle sparka på en snödriva. Saken är den att de skulle gå i led från biblioteket tillbaka till skolan med läraren och han gick längre bak. Vem har ansvaret för fönstret när det hände på skoltid? Skolan vill lägga ansvaret på mig, men det känns inte rätt eftersom det verkar som att läraren inte ha tillräcklig med uppsyn över barnet när han kan gå ur ledet och börja sparka på en snödriva jämte ett källarfönster.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Föräldrar har inte något generellt eller strikt ansvar för alla skador som deras barn orsakar. Däremot är man som förälder ansvarig för skador som uppstår till följd av att man uppsåtligen eller av oaktsamhet har underlåtit att se till att barnet står under uppsikt. Detta framgår av skadeståndslagen 2 kap. 1 § samt föräldrabalken 6 kap. 2 § 2 st.

Under den tid som barnet vistas i skolan övergår detta tillsynsansvar på skolan, och det är alltså lärarens ansvar att utöva tillsyn över barnet. Eftersom denne verkar ha brustit i sin tillsynsplikt så ska arbetsgivaren (d.v.s. skolan) ersätta skadan. Detta kallas för principalansvar och framgår av skadeståndslagen 3 kap. 1 §.

Skadeståndslagen innehåller även en särskild bestämmelse om barns och ungdoms skadeståndsansvar, se skadeståndslagen 2 kap. 4 §.

Innebörden av denna paragraf är att din son kan bli skadeståndsskyldig om det kan visas att han hade uppsåt i förhållande till att fönstret kunde gå sönder eller om det var oaktsamt av honom att sparka mot fönstret. Min bedömning (med hjälp av din beskrivning av händelsen) är dock att detta verkar ha varit en ren olyckshändelse och att han inte insåg risken för att fönstret skulle kunna gå sönder, och jag har svårt att se att han skulle bli skadeståndsskyldig.

Troligtvis är det alltså skolan som ska ersätta skadan.

Skadeståndslagen hittar du https://lagen.nu/1972:207

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381

Jag hoppas att detta svar har varit till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Charlotte

Lawline RådgivareRådgivare