Strafföreläggande

Hej! Det är nämligen så att jag körde enligt polisen 57 på en 50 väg, och så vinkade de in mig. De sa att de hade laser apparatt som visade så. De visade inget till mig som bevisade att jag verkligen kört så fort. Jag skrev dock inte på något papper på plats, och jag ville ta de till rättegång i och med att jag ansåg att jag inte kört för fort. Nu 1 vecka senare så har jag fått ett straff föreläggande från en åklagare angående förseelsen. Så nu undrar jag, vad händer ifall jag nekar, kan det bli värre eller kan pennigsboten på 2000 som jag fick öka på något sätt? Vill gärna veta.

Lawline svarar

Hej!

Ett strafföreläggande är ett förfarande under vilket det är möjligt att utan åtal och rättegång i domstol acceptera sin förseelse och den påföljd som åklagaren ansett vara den rimliga och korrekta. Ett godkänt strafföreläggande gäller som lagakraftvunnen dom (48 kap. 3 § 2 st. rättegångsbalken (RB)) och registreras i belastningsregistret.

Godkänner man inte ett utfärdat strafföreläggande kan åtal istället komma att väckas (48 kap. 7 § 2 p. RB). Väljer åklagaren att väcka åtal startas en brottmålsprocess i tingsrätten. Det är då upp till tingsrätten att avgöra om du ska dömas för brottet och vilken påföljden då ska bli. Strafförelägganden är dock endast aktuella för brott där påföljden blir antingen böter och/eller villkorlig dom, till exempel vid snatteri och trafikförseelser. Om tingsrätten kommer finna dig skyldig till trafikförseelsen eller inte beror på vad som kan bevisas angående den hastighet du körde i.

Vill du läsa mer om strafföreläggande, förfarandet och vad som händer vid ett godkännande respektive ett bestridande kan du kolla http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/Strafforelaggande/

RB hittar du https://lagen.nu/1942:740

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare