FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/12/2006

Återuppta nedlagd förundersökning

Hej, för ca en månad sedan anmälde jag en kille för misshandel efter han slagit mig i huvudet med ett glas, det blev ett jack under ögonbrynet. Polisen var på plats och hörde mig, min vän och hans vänner. Killen ifråga var för full för att höras och fick gå hem. Nu har jag fått ett brev från polisen att skälig misstanke om brott inte kan styrkas så de lägger ner förundersökningen. För mig känns detta väldigt tråkigt och jag känner mig kränkt, både av killen som slog mig och av polisen som inte hade tid att prata med mig. Min fråga är nu om det finns något mer jag kan göra, jag kommer att få ersättning av mitt försäkringsbolag men finns det nåt sätt att till exempel få dem att återuppta förundersökningen? Inspektören jag pratade med har bara läst sina kollegors rapport och sen inte gjort något mer. Tack på förhand

Lawline svarar

Åklagarens eller polisens beslut om att nedlägga förundersökning kan inte överklagas, dock finns möjlighet till s.k. överprövning. Praktiskt sett så går det till så att du lämnar in en begäran om överprövning till den förundersökningsledare som handlade ärendet från början. Vem som var förundersökningledare kan du få reda på genom att ringa den polisstation som handlade ärendet. Det finns inga formkrav för en begäran om överprövning, men en skriftlig begäran är att rekommendera då det klarare framgår vilka skäl man åberopar som stöd för sin begäran. Nämnas skall också att det är mycket få beslut som ändras. Mvh
Andreas HeedRådgivare