Skadestånd för negativa känslor

Hej Jag har bråkat om mina semesterdagar i nästan 3år. Jag hävdade att det saknades 23dagar och nu har jag äntligen fått rätt. Kan jag kräva skadestånd för allt slit och nedvärdering som jag känt under all tid. Arbetsgivaren har hävdat att jag har haft fel men tillslut fick jag rätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Skadestånd är en ekonomisk ersättning som syftar till att sätta den som lidit skada i samma ekonomiska ställning som om skadan inte inträffat.  En förutsättning för att skadestånd ska utgå är alltså att en skada inträffat, och denna skada på något sätt har ett ekonomiskt värde. I svensk skadeståndsrätt är det endast i särskilda undantagsfall som ersättning medges för icke-ekonomisk skada.

Du påstår att du känt slit och nedvärdering under en längre tid. Visserligen kan skadestånd för personskada omfatta ersättning för psykiskt lidande men det krävs att lidandet är medicinskt påvisbart på något sätt. Dessutom finns det i skadeståndsrätten något som kallas kränkningsersättning. Dock är ett krav för sådan att kränkningen skett genom ett brott.

Sammanfattningsvis ser dina chanser till skadestånd ganska dystra ut. Hoppas de negativa känslorna går över ändå.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare