Rätt för polis att hämta till förhör

Jag har varit bortrest en längre tid, efter hemkomsten fann jag flera brev med kallelse från Polisen till telefonförhör. Det sista brevet hotade med "hämtning". Det verkar ju helsjukt eftersom det rör sig om en hastighetsöverträdelse av 9 km/h på 70 väg. Kan de verkligen få göra så?

Lawline svarar

Hej,

Eftersom fortkörning är ett brott som hör under allmänt åtal ska polisen eller åklagaren inleda förundersökning så fort det finns anledning att anta att fortkörning har förövats. Enligt 23 kap. 6 § rättegångsbalken får förhör hållas med envar som kan antas lämna upplysningar av betydelse för utredningen. Att underkasta sig förhör är en allmän skyldighet och gäller såväl för den misstänkte som för andra.

Enligt 23 kap. 7 § rättegångsbalken får polisen hämta den som utan giltig orsak underlåter att följa en kallelse till förhör om förhöret har satts ut på en plats inom tio mil från där han eller hon har sin bostad eller annars uppehåller sig. Eftersom ditt förhör skulle hållas per telefon omfattas du av denna regel. Eftersom du har varit bortrest bör du kontakta polisen omgående för att undvika att bli utsatt för hämtning.

Rättegångsbalken hittar du http://lagen.nu/1942:740

Axel BonningRådgivare