FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/12/2006

Hur beräknas efterarv?

Hej, Min man och jag har gemensamma barn, men han har även ett särkullsbarn. Jag önskar att han ärver mig vid min ev. bortgång, men att det vid hans bortgång endast är våra gemensamma barn som ärver det han en gång ärvde från mig. Vi har inte giftorätt på det var och en av oss förde in i äktenskapet, då jag har en betydligt större förmögenhet än min man. Men hur gör man egentligen upp hur mycket av min mans dödsbo som härstammar från mitt dödsbo? Räknar man helt enkelt i kronor och ören värdet av det jag lämnade efter mig och justerar med inflationen? Jag äger en hel del fastigheter. Dessas värden kan ju både ha stigit och sjunkit under tiden. Om min man lämnar mindre efter sig än han ärvde från mig, skulle ju i så fall våra gemensamma barn dela på detta och hans särkullsbarn bli helt utan, eftersom allt som kvarstår kommer från mitt dödsbo. Fungerar det så i praktiken? Eller kan hans särkullsbarn hävda att det är just "mina" pengar han har levt upp och det som är kvar är det min man har tillfört dödsboet, vilket därmed även särkullsbarnet har arvsrätt till? Det är en ting att skriva sin önskan i ett testamente, men kanske en annan när viljan i praktiken ska efterföljas, eller?

Lawline svarar

Hej. När en make dör ärver den andre maken med försteg framför parets gemensamma barn. Efter en makes död ser man hur egendomsförhållanden hade sett ut om makarna hade genomfört en bodelning. Den egendom som är giftorätt delas och den enskilda egendomen räknas till respektive make. Den egendom som "hör till" den avlidne kalllas kvarlåtenskap. Denna ärver den kvarlevande maken men de gemensamma barnen har rätt till efterarv. För att beräkna vilken rätt barnen har till efterarv räknar man kvotdelar. Säg för exempel att ett par har ett barn gemensamt och mannen även har ett barn som är särkullbarn. Om kvinnan dör och hennes kvarlåtenskap är 2 miljoner kommer mannen att ärva dessa. Om mannens tillgångar före det han ärver är 1 miljon kommer han efter arvet ha tillgångar på 3 miljoner. Det gemensamma barnet kommer att ha ett efterarv efter mamman som är 2/3 av pappans tillgångar när han dör. Det särkullbarnet kan kräva är hälften av 1/3 ( eftersom det gemensamma barnet även skall ärva sin far.) När en make ärver med försteg har denne fri förfoganderätt till egendomen. Mannen i vårt fall behöver således inte "leva snålt" för att barnen ska få ut sitt efterarv. Hans särkullbarn kan inte hävda att de pengar som förbrukas kommer ifrån kvinnans del utan egendomen förbrukas i lika mån, som huvudregel. I uppenbara fall av missbruk kan avsteg göras från denna huvudregel men då handlar det snarare att de som har rätt till efterarv kan kräva en annan fördelning än den som följer av huvudregeln. För att sammanfatta så räknas efterarvet i kvotdelar. Dina barn har rätt till den kvotdel i din mans egendomsmassa som stammar från dig och du behöver inte vara orolig för att hans barn ska hävda att det är dina pengar som förbrukats. Reglena hittar du i Ärvdabalken 3:1§ och 3:2§ http://www.lagen.nu/1958:637 Hoppas att svaret har hjälpt dig. Vänligen
Rådgivare