Pant i fast egendom

Hej! Om jag lånar 5 miljoner för ett bostadsköp mot att jag pantsätter fastigheten - och sen inte kan betala lånet - så tar de ju kåken och säljer den. Men anta att värdet på huset då har fallit så att försäljningen inte ger banken täckning för hela skulden - kan de då kräva mig på resten av pengarna - eller fungerar det som på pantbanker att har de tagit panten så är man kvitt?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga,

Panträtt innebär att en panthavare har rätt att sälja den pantsatta egendomen under vissa förutsättningar och på så sätt få betalt för sin fodran. Pant är alltså en säkerhetsrätt som en borgenär kan kräva för att bevilja ett lån. Skulden är ett eget rättsförhållande mellan gäldenären och borgenären. Om den pantsatta egendomen skulle säljas till ett värde som understiger den resterande skulden har kvarstår alltså en skuld på det belopp som inte kunnat återbetalas till borgenären.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare