FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/12/2006

Vad innebär förbehåll om enskild egendom?

Min mor ska skänka 90% av sin del i min/vår lägenhet till mig som gåva. Jag har hört att det är viktigt att gåvan är enskild egendom. Varför är detta viktigt och vad är skillnaden mot om det inte skulle vara det?

Lawline svarar

Att något är enskild egendom innebär att föremålet i fråga inte är sådan egendom som delas lika vid den bodelning som sker vid äktenskapsskillnad. Enskild egendom behåller man alltså själv. För din del innebär detta att om du är gift så kommer hela din andel av lägenheten tillfalla dig vid en eventuell skilsmässa. Om lägenheten inte hade varit din enskilda egendom hade din make haft rätt till halva värdet. Det är vanligt att gåvor ges med förbehåll om att det ska vara enskild egendom just av den anledningen. Ett annat sätt att göra egendom enskild är att avtala om det i ett äktenskapsförord. Äktenskapsbalkens 7 kapitel som handlar om om makars egendom hittar du http://www.lagen.nu/1987:230
Sara EdströmRådgivare