Vart återfinns bestämmelserna om vårdnadshavarens tillsynsplikt?

Hej ! Det sägs att en förälder kan bli ekonomiskt ansvariga för de skador som barnets vårdslöshet orsakar. Och dessutom att en förälder kan bli skadeståndsskyldig om han/hon brustit i sin tillsyn över barnet. I vilken lag / paragraf står detta ? MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

Det är mycket riktigt att en vårdnadshavare är skyldig att betala skadestånd för skador som barnet vållar, om vårdnadshavaren uppsåtligen eller av oaktsamhet har brustit i sin plikt att utöva tillsyn över barnet. Detta följer av 2 kap. 1 § skadeståndslagen (SkL, se https://lagen.nu/1972:207).

Den tillsyn som vårdnadshavaren skall ha över barnet återfinns i 6 kap. 2 § föräldrabalken (FB, se https://lagen.nu/1949:381). Där sägs att barnets vårdnadshavare svarar för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter.

Vidare stadgas det i 3 kap. 5 och 6 §§ SkL att en vårdnadshavare ska ersätta personskada eller sakskada som barnet vållar genom brott och skada på grund av att barnet allvarligt kränker någon annan genom brott som innefattar ett angrepp mot dennes person, frihet, frid eller ära.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare