Försäljning av fastighet - huvudsaklighets- och kontinuitetsprincipen

Köpte min farmor och farfars hus 2010 för 1mijon kronor strax under taxeringsvärdet. Det var värderat till 1,5 så resterade fick jag i gåva. Jag sålde huset därpå till mina föräldrar för 1 mijon kronor. Ska jag betala reavinst för de 500 000 kr. Jag fick inget gåvobrev och farfar är nu tyvärr avliden.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Skatterättsligt gäller vid överlåtelser av fastigheter den s.k. huvudsaklighetsprincipen. Den innebär att en fastighet i sin helhet ska anses överlåten genom gåva, om köpeskillingen understiger fastighetens senast fastställda taxeringsvärde. Om köpeskillingen motsvarar eller överstiger taxeringsvärdet för fastigheten anses överlåtelsen ha skett genom ett köp. En försäljning under taxeringsvärdet utlöser därmed inte några beskattningskonsekvenser för överlåtaren och förvärvaren försätts i överlåtarens skattemässiga situation jämlikt 44 kap. 21 § inkomstskattelagen (IL).

I och med att du förvärvade dina farföräldrars hus försattes du i deras skattemässiga situation, vilket mer specifikt innebär att du övertog deras anskaffningsutgift och förbättringsutgifter avseende fastigheten. Om du sedermera sålde fastigheten till dina föräldrar för en köpeskillingen motsvarande eller överstigande taxeringsvärdet anses överlåtelsen som ett köp, vilket utlöser kapitalvinstbeskattning, se 44 kap. 3 § IL. För att göra en kapitalvinstberäkning behöver du i enlighet med vad som tidigare sagts ha tillgång till uppgifter om dina farföräldrars anskaffnings- och förbättringsutgifter avseende fastigheten. Om köpeskillingen om 1 000 000 kr understeg taxeringsvärdet för fastigheten utlöses inte någon beskattning för din del, utan dina föräldrar försätts i din skattemässiga situation enligt tidigare nämnda regel.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare