FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/12/2006

Åtalsunderrättelse

Hej! Jag hoppas ni har lust att svara på denna fråga. Jag hittade i en artikel ordet "åtalsunderrättelse". Vad menas med det exakt, kan inte hitta någon definition någonstans. Något ni känner till?

Lawline svarar

Hej Magnus! Åtal väcks skriftligen av en åklagare hos en tingsrätt. Ifall åklagarens ansökan inte är bristfällig utfärdar man stämning, och då ska stämningsansökan tillsammans med eventuella bifogade handlingar delges den tilltalade. Åtalsunderrättelse sker när den som skall tilltalas blir underrättad om åtalet.
Lucas GeislerRådgivare