Ansvarig för barns orsakande av sakskada

Ett barn på 4 år är inskriven i en kommuns förskola. Barnet får glasögon ordinerade av läkare och ortopist. Ett annat barn också det inskrivet i kommunens förskola tar sönder barnets glasögon uppsåtligen och glasögonen går inte längre att använda utan nya måste anförskaffas.. Vem är ansvarig och vem ska betala den självrisk som finns på de försäkrade glasögonen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Barnets vårdnadshavare är ansvarig för denna sakskada som barnet orsakat. Detta regleras i Skadeståndslagen 3:5. En förälders/vårdnadshavares ansvar för sitt barn kan i viss mån likställas med det ansvar en arbetsgivare har för sina arbetstagare.

Hoppas mitt svar var till hjälp och hoppas det löser sig!

Louise MalmbergRådgivare