Vad gäller vid köp av ett redan uthyrt hus? (Om besittningsskydd.)

Hej!

Vi vill köpa ett hus av våran arbetsgivare, det krångliga är att huset nu hyrs ut till en familj som bott där sen jan-09. Om vi köper huset har vi då rätt enligt JB 12 kapitlet att säga upp hyreskontraktet med 3 månanders uppsägningstid? Vi ska själva flytta in där. Räcker det att ha de som grund till uppsägningen?

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till oss på Lawline.se!

Av din fråga framgår tyvärr inte hur familjens hyreskontrakt ser ut idag och om de avtalat bort det sk. "besittningsskyddet" eller inte. Är deras kontrakt uppsagt av deras nuvarande hyresvärd eller löper detta fortfarande på obestämd tid? Nedan har jag därför försökt samla information som kan vara bra och hoppas detta hjälper dig på vägen!

När det gäller ett köp av en uthyrd bostad kan detta bli problematiskt om du som ny ägare tänker flytta in direkt. Jordabalkens 12 kapitel (även kallad Hyreslagen, se https://lagen.nu/1970:994) ger som huvudregel en bostadshyresgäst sk. "besittningsskydd". Besittningsskyddet gäller så fort en person flyttar in i en hyrd bostad och innebär en rätt till förlängning av hyresavtalet eller uppskov med avflyttning när hyresvärden säger upp avtalet och begär att hyresgästen ska flytta. Är hyresvärden och hyresgästen inte ense om att avtalet ska upphöra, avgörs tvisten av hyresnämnden. Till dess tvisten har avgjorts har hyresgästen rätt att bo kvar i lägenheten. Detta kan således ta lång tid.

Det finns emellertid en del undantag från besittningsskyddet:

(1) Hyresgästen kan bl.a. sägas upp om bostaden finns i ett en- eller tvåfamiljs bostadshus och som är privat ägt och ägaren har ett sådant behov av fastigheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Som köpare har du alltså möjligheten att ange som skäl att du själv vill bo i huset för att säga upp avtalet.

(2) Det kan också vara så att hyresgästen redan har avsagt sig besittningsskyddet. Avsägningen måste dock ha skett på ett särskilt papper skilt från hyreskontraktet.

Angående uppsägning anger Hyreslagen vilken uppsägningstid som gäller (se https://lagen.nu/1970:994#K12P3S1 3 och 4 §§). Uppsägningstiden beror på vilket avtal som skrivits och under hur lång tid hyresgästen hyrt bostaden. Den bestämmelse som du syftar på i din fråga är JB 12 kap. 4 § 1 st. om bostadshyresavtal  på obestämd tid. Hyreskontraktet upphör då att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Uppsägningar av hyreskontrakt ska i regel ske skriftligen.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare