Andrahandshyresgästens rättigheter

Hej, Undrar om en andrahandshyrsgäst får anmäla fel i lägenheten som exempelvis trasigt innerdörr, ett vägguttag som inte fungerar osv. Eller måste den vända sig till förstahandshyresgästen som in sin tur ska vända sig till fastighetesvärden? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vid andrahandsuthyrning föreligger två avtalsrelationer, en mellan hyresvärden och förstahandshyresgästen och en mellan förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästen. Andrahandshyresgästen har således ingen rätt att rikta anspråk mot hyresvärden utan bör istället vända sig till förstahandshyresgästen, som fungerar som hyresvärd.

Med vänlig hälsning

Lovisa HedlundRådgivare