FrågaARBETSRÄTTRast 29/04/2013

Rätt till rast - arbete i butik

Hej, Jag har en fråga angående raster på arbetsplats. Jag har hört att det är lag på att man ska ha 30 minuters rast efter 5 arbetade timmar. På min arbetsplats får vi ingen rast. Jag jobbar i butik och ibland kan man behöva jobba i 12 timmar i sträck utan rast, oftast arbetar man ensam. Därför finns ingen som byter av så att man kan få rast. Jag undrar om detta är lagligt? Och om det inte är det, kan man göra något åt situationen? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Av arbetstidslagen framgår att arbetstagare har rätt till rast och att dessa raster planeras så att du inte behöver arbeta mer än fem timmar i följd. En rast innebär i normalfallet att du inte har skyldighet att vara på din arbetsplats. Rasterna kan dock ersättas av sk. måltidsuppehåll, dessa ska ge dig en möjlighet att äta trots att du har en skyldighet att vara på arbetsplatsen samt arbeta vid behov, du är givetvis berättigad till lön under ditt måltidsuppehåll. Av lagen framgår dessutom rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena - något som givetvis inte är uppfyllt om du tvingas arbeta i 12 timmar i sträck utan rast.

Det enklaste vore att tala med din arbetsgivare. Är denne inte medgörlig bör du kontakta facket (även om du inte är medlem i facket själv så finns det hjälp att få).

Jag rekommenderar dig att läsa tidigare svar från lawline där frågan har behandlats (ex http://lawline.se/answers/13328)

Arbetstidslagen hittar du här: https://lagen.nu/1982:673

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare