Skatt vid överlåtelse av fastighet

Är tre syskon som fått hus i gåva av fader.Två syskon vill överlåta ägandet till det tredje syskonet.Måste man betala skatt för ersättningen av gåvoandelarna?

Lawline svarar

Hej!

Vid överlåtelse av fastighet betalas skatt på skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris. När man fått en andel i gåva inträder gåvotagaren i givarens ställe och inköpspriset utgörs i sådana fall av det pris som givaren köpte fastigheten för.

Beskattning sker inte om man överlåter en fastighet till ett pris som understiger hälften av taxeringsvärdet. Detta då överlåtelsen räknas som en gåva och någon gåvoskatt inte längre finns i Sverige. Om man ska överlåta en tredjedel av en fastighet måste således ersättningen understiga 1/3 av hälften av taxeringsvärdet på fastigheten för att det ska anses utgöra gåva. I ett sådant fall behöver någon skatt inte betalas. Överstiger dock ersättningen till vart och ett av syskonen 1/3 av hälften av taxeringsvärdet ses det som en försäljning och beskattning kommer att ske på skillnaden mellan inköpspriset och försäljningspriset.

Huruvida syskonen kommer bli skattskyldig för ersättningen vid överlåtelsen beror således på hur mycket ersättningen uppgår till respektive vad taxeringsvärdet på fastigheten är.

Lycka till!

Maria LindgrenRådgivare