FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/12/2006

Helg- och kvällstillägg

Från vilken tid (dag el. klockslag) börjar helg- resp. kvällstillägg att gälla?

Lawline svarar

Tiden för när helg- och kvällstillägg börjar beror på vad som avtalats mellan dig och din arbetsgivare och bygger ofta på ett kollektivavtal. Senast en månad från när du börjat din anställning är arbetsgivaren skyldig att skriftligen informera dig om storleken på din lön samt vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats, om det finns ett sådant (se http://www.lagen.nu/1982:80, Lag om anställningsskydd § 6a om du antälldes före den 1 juli 2006, se annars § 6c). Det smidigaste är nog att fråga din arbetsgivare (alternativt vid en anställningsintervju) vilket kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen samt vad det innebär för dig personligen. Mvh
Susanne SjölanderRådgivare