FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt15/11/2005

Måste man ha sin hund kopplad?

Är en hundägare tvyngen att ha sin hund kopplad inom stadsgränsen? Och om hunden inte är kopplad och orsakar en personskada, är det ett civilrättsligt mål?

Lawline svarar

En hundägare är skyldig att att hålla sin hund under sådan tillsyn som behövs för att förebygga att den orsakar skador. En hund som visar benägenhet att bita människor får inte vara lös utomhus om den inte hålls inom ett område som är ordentligt inhängnat, där utomstånde inte har tillträde. Men eg. så spelar det ingen roll om hunden är kopplad eller inte eftersom en skada som orsakas av en hund skall ersättas av hundägaren även om denne gjort allt han kunde för att hunden inte skulle orsaka skada. Den som blivit biten av en hund kan alltså få skadestånd från hundägaren vare sig hunden varit kopplad eller inte.
Rådgivare