FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/12/2006

Skenäktenskap

Är det olagligt att ingå sk skenäktenskap? Alltså att gifta sig med någon för att denne ska få svenskt medborgarskap?

Lawline svarar

Hej! I 2 kap. 9 § utlänningslagen (SFS 1989:529) stadgas att ett uppehållstillstånd får återkallas om en utlänning medvetet har lämnat oriktiga uppgifter som varit av betydelse för att få tillståndet, eller medvetet förtigit omständigheter av sådan betydelse. Återkallelse får ske om det är fastställt att ett äktenskap ingåtts uteslutande för att ge den berörda personen möjlighet att resa in och vistas i landet, s.k. skenäktenskap. Enligt utlänningslagen får uppehållstillstånd ges om makarna eller samborna stadigvarande sammanbott utomlands. Vid sådant förhållande ges i allmänhet ett permanent uppehållstillstånd och detta kan inte återkallas med åberopande av att det är fråga om ett skenäktenskap. Om det är fråga om ett skenäktenskap är det emellertid inte sannolikt att paret stadigvarande sammanbott utomlands, utan förhållandet ska i regel prövas enligt 2 kap. 4 § andra stycket utlänningslagen, dvs. med s.k. uppskjuten invandringsprövning. Utlänningen kan efter denna prövning erhålla ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, vilket enligt huvudregeln ska omvandlas till ett permanent uppehållstillstånd efter två års tid. När prövotiden har löpt ut och utlänningen fått ett permanent uppehållstillstånd finns ingen möjlighet att med åberopande av att det är fråga om ett skenäktenskap återkalla uppehållstillståndet. Däremot kan självfallet återkallelse ske om det kan fastställas att falska eller vilseledande uppgifter har använts. I 10 kap. 2 § stadgas vidare att den som i en anmälan eller ett ansökningsärende medvetet lämnat oriktig uppgift eller medvetet underlåtit att tala om något förhållande av betydelse, ska dömas till böter. Är omständigheterna försvårande kan man istället komma att dömas till fängelse i högst sex månader. Det bör noteras att både den man och den kvinna som ingått skenäktenskap kan dömas för brott mot utlänningslagen. Med vänliga hälsningar,
Rådgivare