Använda upphovsrättsskyddat foto i undervisning

Är det ett brott att använda ett fotografi som inte är offentligt o visa upp det i en grupp på 10-12 människor i syfte att se det sexuella i en bild.

Lawline svarar

Hej!

Jag antar att du menar huruvida det skulle kunna utgöra någon form av upphovsrättsbrott mot den som innehar rättigheterna för fotografiet?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att fotografiet inte är offentligt. Om du hittat det i någon tidning, bok, utställning, på internet eller liknande så är det i lagens mening "offentliggjort". Jag kommer besvara frågan utifrån denna utgångspunkt då det verkar mindre troligt att det rör sig om någon annans privata fotografi som du hittat i deras skrivbordslåda.

Enligt 21 § upphovsrättslagen är det tillåtet att visa upp offentliggjorda verk i undervisnings-syfte. Även om det inte framgår av din fråga så får jag intrycket att det ska ske i någon form av undervisning och det är alltså tillåtet.

Om jag missuppfattat din fråga är du välkommen att höra av dig igen med fler detaljer.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare