FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/01/2007

Avbruten provanställning

Hej, Jag har en anställning som har avslutats efter tre månader, där jag och arbetsgivaren inte riktigt kommer överens. Det är inte alltid svart/vitt, således har jag några frågor nedan: 1) Är det alltid två veckors uppsägningstid vid provanställning? Jag hade kommit överens med arbetsgivaren om 1 månads uppsägningstid (dock bara muntligt), men nu påstår han att eftersom provanställning endast kan ha två veckor är det det som gäller. 2) Att lön betalas ut under uppsägningstid torde det inte råda någon diskussion om. I mitt fall är jag dock osäker om hur mycket som ska betalas ut. Jag har varit deltidsanställd (halvtid, dock arbetar jag i praktiken efter hur mycket jobb som finns – vilket ibland kan vara 2 h/dag, ibland 6, men i genomsnitt blir det ändå ca halvtid). Mina första två veckor efter uppsägningen har jag jobbat (och fått lön efter det). Dock faller de andra två veckorna (låt oss förutsätta för frågans skull att jag har 4 veckor) under jul/nyår då butiken där jag har jobbat är stängd, under denna tid får ingen arbetstagare någon lön. Kan arbetsgivaren då säga att eftersom jag ändå inte skulle ha fått någon lön under denna tid får jag det inte heller om min uppsägningstid infaller under denna tid? 3) Måste uppsägningen ske skriftligen? Detta har inte skett i mitt fall. Kan jag i så fall kräva att få det skriftligen och hävda att tidigare muntlig uppsägning inte gäller utan uppsägningstiden ska gälla från datumet då jag får en skriftlig uppsägning? 4) Om jag nu har en arbetsgivare som inte följer de regler som gäller, vad har jag för möjlighet att ”få rätt” mot honom? Om jag som konsument har problem finns tex konsumentombudsmannen och ARN. Finns något liknande här eller måste jag starta en rättslig process mot arbetsgivaren? En sådan skulle förmodligen vara väldigt dyr och inte löna sig för bara några veckors lön. Tack!

Lawline svarar

Hej! Som jag förstått det har du haft en provanställning som avslutats efter tre månader. Det föreligger inga hinder att avbryta anställningen i förtid §6 LAS. Detta ska göras 14 dagar i förtid. Är du medlem i facket ska även den lokala fackorganisationen underrättas. Observera att LAS gör skillnad mellan meddelande om avbruten provanställning och uppsägning. I ditt fall rör det sig alltså om avbruten provanställning. Det torde vara möjligt att avtala om längre uppsägningstid till den anställdes förmån. Det finns rättsfall ( AD 2003 nr115) med exempel på 2 månaders uppsägningstid under provanställningen men domstolen kom då fram till att denna överenskommelse i det fallet endast kunde gälla under de första fyra månaderna, därefter tog LAS regler om 14 dagar över. I ditt fall har det bara gått halva tiden och du har mer än en månad kvar av provanställningen så ert avtal om en månad torde gälla, det är dock inget jag vågar säga med säkerhet. Ett muntligt avtal är giltigt men kan bli svårt att bevisa. Det finns i lagen inget uttryckligt krav på att meddelande om att avbryta provanställning i förtid ska vara skriftliga. När det gäller en uppsägning är det dock så att den ska vara skriftlig men en muntlig sådan är ändå giltig. För tydlighetens och sin egen skull bör en arbetsgivare lämna skriftligt besked om avbruten provanställning men det finns som sagt inget lagstöd att kräva detta. Angående lön under den återstående tiden av din anställning så hittar jag inga lagstadganden som reglerar just detta och jag kan inte ge dig några säkra svar. När det gäller uppsägning så får man lön som vanligt, man är ju fortfarande anställd. Får man inga arbetsuppgifter och inte kan jobba så är man ändå berättigad till lön och förmåner. Det är tänkbart att du har rätt till lön under din uppsägningstid från provanställningen. Det finns i praktiken en möjlighet för arbetsgivaren att avbryta en provanställning omedelbart och även om läget är oklart så finns argument för att lön då ska utbetalas för det återstående 14 dagarna. Din återstående tid infaller under helgdagar då arbetsplatsen ändå skulle ha stängt igen under jul och nyår så skulle du ändå inte ha haft lön och det kan vara svårt att hitta skäl för motsatsen. I den här delen är det säkrast att du vänder dig till en arbetsrättsjurist för ett tydligt svar. Om du är medlem i facket är det bästa att vända sig till dem med ditt ärende och be dem att driva saken åt dig. Det som du själv kan göra i frågor som inte rör kollektivavtal utan som det verkar i ditt fall ett enskilt anställningsavtal, är att vända dig med en stämningsansökan till tingsrätten. Det finns en möjlighet att få rättshjälp, Du kan själv hämta blankett på domstolsverkets hemsida www.dom.se. Det finns vissa krav för att beviljas rättshjälp, bland annat får du inte har en årsinkomst på mer än 260 000 kr, rådgivning av advokat måste ha ägt rum och du får lov att betala en avgift för detta. MVH
Rådgivare