FrågaSKATTERÄTTÖvrigt03/01/2007

Skattekonsekvenser för hobbyverksamhet

Hej! Har en hobby vid sidan av mitt fasta arbete. Tycker om musik och fick chansen att arbeta som DJ för en kväll. Ersättning 4 000 Kr. Jag har inget bolag/enskild firma. Behöver jag starta enskild firma för just denna kväll eller kan jag göra på annat sätt. Kund vill gärna ha en faktura. Hur ska jag göra med tanke på att få det korrekt med skatter & sociala avgifter. Tacksam för assistans, input.

Lawline svarar

Hej! Frågan är om din DJ-verksamhet utgör hobby eller näringsverksamhet. Om det är första och sista gången du DJ-ar talar mycket för att det enbart är en hobby något som avgörs med hänsyn till bland annat verksamhetens omfattning och om det finns ett syfte att tjäna pengar med verksamheten. Inkomster från en hobbyverksamhet tas upp som en tjänsteinkomst och det görs därmed en gemensam inkomstberäkning för alla dina tjänsteinkomster. Detta innebär att du måste erlägga kommunal och eventuellt även statlig inkomstskatt om din totala inkomst från tjänst och hobby är större än 306 000 kr under ett och samma beskattningsår. Om du har planer på att utveckla din verksamhet kan det komma att ses som att du bedriver näringsverksamhet genom en enskild firma istället för hobby. Enskilt bedriven näringsverksamhet utgör förvärvsinkomst och du blir därmed skatteskyldig till kommunal inkomstskatt (och statlig inkomstskatt för belopp över 306 000 kr). Dessutom måste du erlägga en särskild löneskatt som kan jämställas med egenavgifter. Det är dock lättare att göra avdrag för utgifter du haft i samband med förvärvandet av dina DJ-inkomster om du bedriver din verksamhet som enskild näringsverksamhet istället för som hobby. När man bedriver näringsverksamhet får man även göra avdrag för moms på varor man köper och måste även betala utgående moms på tjänsten man sålt. I ditt fall innebär det att om du bedriver näringsverksamhet bör du även fakturera moms till din ”kund” (om denne är näringsidkare får även hon givetvis göra avdrag för momsen). Lycka till!
Karin BorgRådgivare