FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/01/2007

Spela in samtal med chefen?

Jag har flyttats på mitt arbete till en ny chef. Denna chef har uttalat sig negativt om mitt arbetssätt fastän denne aldrig träffat mig. Denne samarbetar tätt med annan chef som ofta kritiserat mig offentligt. Avser ev spela in kommande samtal med nya chefen (öga mot öga samt telefon) på mp3-spelare som skydd för min anställning/psykosocial arbetsmiljö. Kan jag spela in dessa samtal utan risk för att bryta svensk lag - SAMT - kan jag anta att mina intressen av skydd för min anställning att väga tyngre än arbetsgivarens/chefens rätt till integritetsskydd enl PuL?

Lawline svarar

Hej! Det är inte straffbelagt att spela in ett samtal som man själv deltar i, oavsett om det är per telefon eller ”öga mot öga”. Din inspelning omfattas dock av personuppgiftslagen vilket innebär att den avvägning som du tar upp i frågan blir aktuell. Den utfaller förmodligen till din förmån om du använder inspelningen i ett rättsligt förfarande för att hävda din anställning. Du bör inte använda inspelningen i något annat sammanhang eftersom då då riskerar att bryta mot PuL. Lycka till
Rådgivare