FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/01/2007

När kan en provanställning avbrytas?

Jag har en provanställning på 6 månader. Kan arbetsgivaren, efter 3 månader, kräva att jag ska sluta med motiveringen \"Jag tycker inte att du passar in i gruppen\"?

Lawline svarar

Hej. Arbetsgivaren har rätt att avbryta din provanställning. Både arbetsgivaren och arbetstagaren kan avbryta en provanställning, om inget annat avtalat. Det framgår av 6 § lagen om anställningsskydd. Någon rättslig prövning av, i detta fallet arbetsgivarens, anledning att avbryta provanställningen kan inte ske enligt LAS. Du skriver inget om att du tvivlar på arbetsgivarens motivering. Om anställningen avbrutits på grund av diskriminering eller på grund av kränkning av föreningsrätten skulle förfarandet kunna angripas. lagen (1982:80) om anställningsskydd hittar du http://lagen.nu/1982:80 Vänligen
Rådgivare