FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/01/2007

Felakitiga uppgifter på arbetsgivarintyget

Min föredetta arbetsgivare ljuger i arbetsgivarintyget och påstår att han har erbjudit mig fortsatt anställning, detta för att ge mig så lång karäns som möjligt. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, Att vägra att ta anvisade jobb kan leda till indragen eller nedsatt ersättning av arbetslöshetsförsäkringen. Ifall Din tidigare arbetsgivare lämnar uppgifter som är felaktiga skall Du omedelbart meddela arbetsgivaren härom. Naturligtvis är även arbetslöshetskassan i behov av att veta att lämnade uppgifter är felaktiga. Ifall ett misstag har skett kommer den tidigare arbetsgivaren att rätta uppgiften. Men om den tidigare arbetsgivaren istället påstår att uppgiften är riktig blir det en fråga om bevisprövning. Arbetsgivaren skall bevisa att Du har erbjudits fortsatt anställning eller så bevisar Du att så inte har skett. Ifall ni bestämmer er att saken måste avgöras av domstol blir det rätten som får avgöra vilket som är mest sannolikt (kontakta en verksam jurist eller advokat innan du vidtar omfattande åtgärder). Med vänlig hälsning
Lucas GeislerRådgivare