FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/01/2007

Rätt till ledighet för att prova annan tjänst

Har jag, som statligt anställd, rätt till "automatisk" (att de /måste/ gå med på min önskan om detta alltså)tjänstledighet i sex månader för att pröva en annan tjänst på en annan statlig myndighet? Tjänsten på den nya myndigheten är inte densamma som den jag har idag men den är inte konkurrerande med min nuvarande tjänst.

Lawline svarar

Hej! Det finns såvitt jag har kunnat efterforska ingen lagstadgad automatisk rätt till ledighet för att prova annan tjänst utan det beror på tillämpligt kollektivavtal. Hör efter med din fackliga organisation om denna rätt finns enligt ditt kollektivavtal. Med vänlig hälsning
Rådgivare