FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/01/2007

Ta smällare från underåriga?

Kan man ta ifrån ungdommar smällare? De är under 18 och smällare avsedda just för >18

Lawline svarar

Hej! Intressant fråga, med en ganska lätt rent juridisk bedömning. Huvudregeln är naturligtvis att man inte kan ta ifrån någon annan egendom egenhändigt. Om en person gör sig skyldig till brott som vilket är föreskrivet fängelse, får vem som helst göra s.k. envarsingripande. Det är dock tveksamt om ta ifrån någon saker är sådant, men definitivt följer inte fängelse på det nu aktuella "brottet", varefter vi tvyärr måste utesluta envarsingripande Vi kan gå vidare till olika generella nödrättigheter i brottsbalken, som dock för att tillämpas kräver att omedelbar fara föreligger, eller att Ni utsätts för ett brottsligt angrepp. Detta är tyvärr inte heller fallet. Tvärt om, om Ni med kraft tillhandskar Er smällarna, gör Ni er rent juridiskt sett troligen skyldig till något av tillgrepsbrotten i brottsbalken. Det är nämligen så att trots ungdomarna agerar i strid med lagen, betyder inte det att Ni har rätt att göra samma sak endast för att ungdomarna gjorde det, osv. osv. Om ungdomarna är mycket små kan det vara ändamålsenligt att ta smällarna, men då ungarna säkerligen fått smällarna av sina föräldrar kan det ge tråkiga reaktioner. Jag menar, det är säkerligen ingen som går till polisen för något sådant, men det är dock rätt känsligt att ingripa i slika situationer. Jag råder Er att ringa polisen, som har rätt att tillhandska sig smällarna lagligen. Hoppas detta klarade upp saken något! Mvh
Rådgivare