FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/01/2007

Rätt till semesterersättning

Om jag haft timanställning och ingen diskussion om att semesterersättning ingår i timlönen ägt rum, har jag då rätt till semesterersättning för dessa arbetade timmar? Jag har jobbat ca 6 månader och sedan sagt upp mig på eget bevåg.

Lawline svarar

Hej, Du och alla andra som jobbar har rätt till semesterersättning. Semesterersättning ges till arbetstagare som saknar rätt till, eller möjlighet att ta, semesterledighet. Enligt semesterlagen ska en arbetstagare få minst 12 procent av årets förfallna lön i semesterersättning ( läs http://lagen.nu/1977:480#P16). En förutsättning är att ingen betald semester har uttagits. Ifall ett anställningsavtal inte har upprättats är det arbetsgivarens uppgift att bevisa att semesterersättningen var inkluderat i timlönen, t.ex. att timlönen inte låg under det normala. Med vänliga hälsningar
Lucas GeislerRådgivare