FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/01/2007

Uppsägning efter tjänstledighet

Vi har en anställd som varit tjänstledig och nu när tjänsteledigheten har gått ut vill han säga upp sig. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, Jag förutsätter att det finns en tillsvidareanställning i grunden. När arbetstagaren säger upp sig själv från en tillsvidareanställning gäller 11§ Lagen om Anställningsskydd, se http://lagen.nu/1982:80, dvs. minst en månads uppsägningstid. Den kan däremot sträcka sig längre beroende på hur länge arbetstagaren arbetat i företaget. Har arbetstagaren arbetat över två år men under fyra gäller istället 2 månaders uppsägningstid osv. Om det finns ett kollektivavtal som reglerar uppsägningstid kan denna föreskrift bli gällande istället för LAS bestämmelse. Det finns dock inget som hindrar att arbetsgivare och arbetstagare kommer överens i samband med uppsägningen om att få sluta omedelbart, exempelvis om han fått en ny anställning. Mvh
Rådgivare