FrågaEKONOMIÖvrigt12/01/2007

Leasing eller köp?

vILKET ÄR BÄST FÖR ETT FÖRETAG VID KÖP AV BIL LEASING ELLER LÅNA PENGAR FÖR KÖP

Lawline svarar

Hej, Leasing eller köp, med hjälp av lån, är två alternativ med olika för- och nackdelar. Det är svårt att säga vilket alternativ passar bäst för Ditt företag. Leasing innebär att företaget hyr bilen (oftast) till ett fast månadspris. Fördelarna är bl.a. att du ofta kan säga upp avtalet när du vill och bli av med bilen relativt snabbt och enkelt. Dessutom slipper du ansvara för att bilen är besiktad, försäkrad mm. Nackdelen är att leasing oftast är ett dyrare alternativ ifall man har för avsikt att använda bilen under en längre period. De ekonomiska fördelarna med ett köp finansierat med lån är i stort sätt beroende av räntan som långivaren erbjuder. När du köper en bil ansvara du för besiktingen och försäkringarna. Det är svårare att bli av med bilen, eftersom du själv måste hitta preliminära köpare. Dessutom kan långivaren ha förbehåll mot försäljning av bilen så länge lånet består. Det finns som sagt många faktorer som påverkar valet. Det är upp till dig att bedöma vilket är den mest ekonomiska och den bäst passande lösningen för ditt företag. Lycka till!
Lucas GeislerRådgivare