FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/01/2007

Offentlig nakenhet – förargelseväckande beteende

Finns det någonting som kan säga till nudister att de inte får gå nakna i allmänhet eller någon lag? Jag har hört om stötande beteende men det är ju ingen lag så jag undrar om det finns något som kan styrka det

Lawline svarar

Brottet du talar om heter förargelseväckande beteende och stadgas i Brottsbalken 16 kap 16 §. Genom att gå naken på allmän plats kan man göra sig skyldig till förargelseväckande beteende om någon känner sig kränkt av det. Beroende på var den offentliga nakenheten äger rum och hur personen beter sig kan det leda från allt till en tillsägelse från polisen till åtal. Straffet är dock enbart penningböter. Med vänlig hälsning
Raoul MehtaRådgivare