Rätt att återkräva utlånade pengar

Hej!

Vilka möjligheter har jag för att få tillbaks pengar efter att jag har lånat till en bekant say 10 000 kronor.

Personen har lovat att betala tillbaka det för ett havlt år sedan, men jag har inte fått ett öre sedan dess.

Jag har ett skuldbrev på beloppet. Men den som har lånat pengarna har inget jobb eller inkomst. Gift men har inga synliga bokförda tillgångar. Vilka sätt kan jag får tillbaks pengarna. Via kronofogden? Vilken är det bästa sättet för att få tillbaks pengarna? Om jag har något säkerhet say smycken som är värt 5000 kronor, vilken rätt kan jag sälja smyckena för att delvis få pengarna?

Vilken ränta kan man begära för utebliven betalning?

Finns det limit på ränta eller kan man kräva vilken ränta som helst i efterhand om det inte framgår av skuldbrevet.

Lawline svarar

Hej!

Förutsatt att ni kom överens om att du skulle få tillbaka pengarna för ett halvår sedan var din bekant skyldig att betala pengarna till dig vid den tidpunkten. Då han inte har gjort detta befinner han sig i dröjsmål. Om ni inte har avtalat om dröjsmålsränta bestäms denna istället av räntelagen (http://lagen.nu/1975:635). Dröjsmålsränta på fordringar med bestämd förfallodag utgår enligt 3§ från förfallodagen (dvs. fr.o.m. dagen efter förfallodagen). Ränta utgår enligt 6§ med referensräntan plus åtta procentenheter.

Om du har fått smyckena som pant för de utlånade pengarna har du rätt att sälja dem för att täcka skulden helt eller delvis. Du och din bekant kan även komma överens om att du får behålla dem och räkna av deras värde från skulden.

Vad du kan göra för att få dina pengar är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning (http://lagen.nu/1990:746). Alternativt kan du lämna in en ansökan om stämning till rätten (http://lagen.nu/1942:740#k42).

Vänligen,

Filip SkoglundRådgivare