FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/01/2007

Anställningstid

Hej, Vad gäller vid prov- resp tillsvidareanställningar? Räknas provanställningen in i den totala anställningstiden vid uppsägning? Om man t.ex. har varit provanställd i ett år och sedan övergått tillsvidareanställd i fem år så räknas tillsvidareanställningstiden som sex år?

Lawline svarar

Hej, Provanställning får högst vara 6 månader. Om arbetsgivaren inte vill att anställningen skall fortsätta skall han/hon lämna meddelande om detta innan prövotidens utgång. Annars övergår provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning, vilket stadgas i 6 § lagen om anställningsskydd (LAS). Dock kan avvikelser göras från denna paragraf genom kollektivavtal ( 2 § 3 st.). Den sammanlagda anställningstiden (både provanställningen och tillsvidareanställningen) räknas ihop så din sammanlagda anställningstid blir alltså 6 år (22§ 4 st. LAS). Reglerna hittar du i LAS http://lagen.nu/1982:80
Kristina LindRådgivare