FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/01/2007

Betalning för anställdas resor

HEJ JAG HETER HANS SJÖMAN OCK DRIVER ETT ENTREPRENAD FÖRETAG I KALMAR MED CA 14 ANNSTÄLLDA.VI UTFÖR UPPDRAG ÅT MÅNGA BYGGFÖRETAG.SOM LASSTNING O LOSSNING AV BILAR MED HJULLASTARE PÅ OLIKA ARBETSPLATSER OCK ÄVEN UTFÖR TRANSPORTER MED KRANBILAR.MIN FRÅGA ÄR,SKALL JAG BETALA RESOR FÖR MINA ANSTÄLLDA IFRÅN BOSTADEN TILL MITT FÖRETAG.JAG HAR EJ BLIVIT IFORMERAD OM DETTA INNAN.UTAN BYGGNADS I KALMAR KRÄVER DETTA.MVH HASSE.

Lawline svarar

Hej. Villkor angående anställningens förmåner såsom lön eller reseersättning regleras inte i lag utan genom kollektivavtal mellan arbetsgivarorganisation, alternativt enskild arbetsgivare, och arbetstagarorganisationen. Kollektivavtalet binder båda parterna inom sitt tillämpningsområde och under sin bindningstid (23-27§ MBL). Någon lagstadgad skyldighet att betala reseersättning för anställda finns icke. Den helt avgörande juridiska bedömningen beror på vad som stadgas i kollektivavtalet mellan endera ditt företag och Byggnads (då jag förutsätter att kollektivavtal finns med denna arbetstagarorganisation) eller det kollektivavtal som du blir bundet av genom ditt eventuella medlemskap i någon arbetsgivarorganisation. Arbetstagarorganisationen (läs: Byggnads) kan inte lagligen ställa sådant krav med hot om ex. strejk om det inte regleras i kollektivavtalet. I sådana fall är detta en förhandlingsfråga inför nästa kollektivavtalsförhandling. Att ha i åtanke är att sådan reseersättning ses som löneförmån och alltså blir beskattningsbar inkomst för arbetstagarna, samtidigt som den blir avdragsgill för bolaget. Detta är emellertid en företagsekonomisk bedömning. Mvh
Ola DavidssonRådgivare