FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/01/2007

Försök att använda upphittat kreditkort

Jag har ett par frågor om två kompisar var ute i helgen på en krog i Stockholm. De hade druckit en del och hittade ett kontokort på golvet. En av dem fick den dumma idén att de skulle försöka köpa något på kortet. De beställer en flaska champagne och när bartendern frågar om legitimation och börjar bli misstänksam, springer de från baren. Självklart kommer en ordningsvakt efter, som ringer polisen. När polisen kommer så säger de att de inte vill förhöras utan advokat. De fick då lämna krogen, och polisen sa att de skulle inkallas tillförhör om ca en vecka genom ett brev på posten. Till omständigheterna hör att de aldrig skrev under något, och planerar att hävda att det blev ett missförstånd vid baren, att de skulle lämna in det upphittade kortet men att bartendern då missförstod och trodde att de ville betala med det. Finns det tillräckligt med bevis (med tanke på att de inte skrivit på något) för att de ska kunna åtalas? I sådana fall, är åtalspunkten försök till urkundsförfalskning? Vad kan de få för straff om de skulle fällas?

Lawline svarar

Hej. Det är svårt att svårt att svara på vad dina vänner eventuellt kommer att åtalas för, men det mest allvarliga scenariot för dina vänner är att de åtalas för försök till bedrägeri. Försök till bedrägeri kan ge upp till två års fängelse. Det är dock det absolut hårdaste straffet som kan utdömas. (försök till grov bedrägeri kan ge upp till sex års fängelse, men deras handlade borde inte rimligen kunna anses vara grovt). Jag kan inte bedöma om bevisningen emot dem räcker för fällande dom, men att de inte skrivit på något innebär inte att de inte kan fällas. I slutändan handlar det om domstolens bedömning. Reglerna om bedrägeri hittar du i 9:1 § Brottsbalken http://www.lagen.nu/1962:700 Vänligen
Rådgivare