FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/01/2007

Skyldighet att erlägga parkeringsböter

Jag fick en p-bot på 450 kronor för att jag parkerat på sträcka med förbud att parkera (städdag). Jag var borta i högst 15 minuter då jag hjälpte en äldre man hem som höll på att blåsa bort i stormen. Min bil var lappad när jag kom tillbaka, lapplisan hade väntat i 6 minuter. Personligen kan jag tycka att medmänsklighet trumfar städdagar, speciellt under storm, men vad är oddsen att en överklagan går igenom? Och hur bör man uttrycka sig för att överhuvudtaget ha en chans?

Lawline svarar

Hej. Trafikförordningen (1998:1276) stadgar i 10 kap 1 § att tidsbegränsning, avgiftsplikt eller andra villkor gällande parkering får meddelas genom lokala trafikföreskrifter. Överträdelser av sådana föreskrifter kan åläggas penningböter om föreskrifterna märkts ut eller tillkännagivits på korrekt sätt enligt Vägmärkesförordningen (1978:1001) och Väglagen (1971:948). I hovrättsfallet RH 127:85 ansågs det emellertid oskäligt att vid parkering ta ut kontrollavgift på grund av att parkeringsavgift inte erlagts under den tid av några minuter som bilägaren varit borta från bilen för att växla pengar till parkeringsautomaten. Juridiskt finns dessvärre ingen ansvarsbefriande grund p.g.a. medmänsklig hjälp, såsom i ditt fall, utan fordonsägaren ansvarar för att bilens parkeras enligt gällande stadgar. Det blir således svårt att rent juridiskt undgå att bli betalningsskyldig för böterna. Däremot återstår möjligheten att förklara din problematik för ansvarig handläggare på den myndighet i din kommun som handlägger dessa ärenden och hoppas på sådan sympati att du undgår betalningsansvar. Med vänlig hälsning
Ola DavidssonRådgivare