FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/01/2007

Beräkning av anställningstid vid uppsägning

Hej, Vad gäller vid prov- resp. tillsvidareanställningar? Räknas provanställningen in i den totala anställningstiden vid uppsägning? Om man t.ex. har varit provanställd i ett år och sedan övergått tillsvidareanställd i fem år så räknas tillsvidareanställningstiden som sex år?

Lawline svarar

Hej! Då inget annat följer av frågan, utgår jag ifrån att det rör sig om en uppsägning p.g.a. arbetsbrist enligt 11 § lagen om anställningsskydd (LAS) där turordningen bestäms genom beaktande av arbetstagarnas anställningstid enligt huvudregeln i 22 § LAS. Då denna regel inte är tvingande kan det emellertid avtalas fram andra turordningslistor och beroende på företagets storlek finns även möjlighet att undanta arbetstagare från turordningslistan. Enligt huvudregeln i 22 § LAS skall uppsägningen gå till på sådant sätt att den med kortast anställningstid sägs upp först, något som i dagligt tal ofta benämns sist in först ut. Här skall den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren beaktas. Anställningens art och omfattning saknar i princip betydelse och tidsbegränsade anställningar räknas på samma sätt som tillsvidareanställningar. I detta fall torde det innebära att såväl tiden för provanställningen som tiden för tillsvidareanställningen skall ligga till grund för fastställandet av anställningstiden. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare