FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/01/2007

Tillåtet att ta ut avgift vid betalning med kort?

Vad gäller egentligen när närningsidkare tar ut kortavgift för bankkortstransaktioner? Är själv näringsidkare fast på internet där kostnaden t.om är högre än i den reela världen och vill ta en liten avgift från konsument annars kommer det att urgröpa rejält min vinstmarginal. Snälla hjälp!

Lawline svarar

Hej! Frågan är egentligen avtalsrättslig. Vad säger kortutgivaren om att ta ut extra avgifter av köparen i samband med kortbetalning? Ofta är det inte tillåtet enligt det avtal som kortutgivaren och säljaren har. Att ändå ta ut kortavgift är då ett kontraktssbrott. Kontraktsbrott kan sanktioneras antingen enligt vad som står i avtalet, exempelvis genom ett vite (i förväg fastställt skadeståndsbelopp) eller något dylikt. Om ett kontraktsbrott anses grovt kan avtalet normalt även hävas. Om detta fall anses grovt eller ej är svårt att säga. Exempelvis VISA kortservice kan ge sin syn på saken på telefonnummer 08-14 70 00. Med vänlig hälsning,
Rasmus FahlénRådgivare