FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott02/01/2022

20-årsgräns för att föra in alkohol till Sverige från ett annat land

Okej så vad jag förstår måste man vara 20år för att föra in alkohol i Sverige även om man köpt det på lagligt sätt utomlands. Men min fråga är kan en person som är 18+ ta med öl till Sverige från båt till exempel? Öl är ju tillåtet att köpa i butiker från 18år så får man ta in öl i Sverige under 20år över 18år? Eller är det samma som gäller för öl som tex vin osv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga berör införing av alkohol från ett annat land varför alkohollagen (2010:1622) samt lag (2000:1225) om straff för smuggling är tillämpliga.

I Sverige gäller som du säger en åldersgräns på 20 år vid köp av alkohol på systembolaget, men den som är 18 år eller äldre får köpa öl som innehåller max 2,25-3,5 procent alkohol i butik (3 kap. 7 § alkohollagen). Alkohol är en vara som inte får föras in i Sverige hur som helst och det är inte tillåtet att föra in alkohol i Sverige om man är under 20 år (4 kap. 4 § 2 st. alkohollagen). Här syftar lagstiftningen på alkohol som innehåller mer alkohol än i en folköl (2,25-3,5 procent). Tar någon under 20 år med sig annan alkohol än folköl till Sverige kan personen straffas för smugglingsbrott (3-4 §§ lagen om straff för smuggling). Straffet för smugglingsbrott är böter eller fängelse i högst två år. Precis som att det är olagligt för någon under 20 år att handla annan alkohol än folköl i Sverige, är det även olagligt för någon under 20 år att föra in öl som innehåller mer alkohol än 2,25-3,5 procent till Sverige från ett annat land.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare