FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/01/2007

Lagkollision och begreppet "lös sak"

Hej Om konsumentköplagen innehåller en bestämmelse som står i strid mot en bestämmelse i konkurrensförordningen, vilken tillämpas då i domstolen? Jag undrar även var man kan hitta vad "lös sak" i konsumentköplagen innebär. Tacksam för svar! MvH Emelie

Lawline svarar

Hej! Om en domstol vid en prövning skulle komma fram till att en bestämmelse i konsumentköplagen skulle strida mot en bestämmelse i EU:s konkurrensförordning skulle domstolen vara skyldig att tillämpa förordningen och inte tillämpa den kolliderande svenska lagen, då EU:s förordningar så att säga ”står över” svensk lagstiftning. Lös sak motsvarar begreppet lösöre. Definition enligt boken ”Juridikens termer”: ”sådan lös egendom som inte utgörs av pengar; värdepapper, olika slags rättigheter, byggnad på ofri grund m.m. Till L. räknas främst möbler, husgeråd, transportmedel, varor o.d.” Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare