FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/01/2007

Sekretessregler

Vad säger abortlagen om en 17-åring som vill göra abort men absolut inte vill att föräldrarna ska få reda på det? Och hur ska man göra om hon har klamydia som är smittspårningsskyldigt?

Lawline svarar

Hej, Det är svårt att ge ett exakt svar på din fråga då det beror på vad du har för relation till personen. Jag utgår från att du känner personen och kanske t.o.m. är lärare eller jobbar inom sjukvården. Om så är fallet så finns det olika sekretessregler beroende på yrkeskategori, de finns i Sekretesslagens 7kap som du finner http://lagen.nu/1980:100 . Fortsättningsvis i svaret utgår jag från att det råder något slags förtroendeförhållande mellan dig och den berörda personen. Utifrån detta har du ingen rätt att tala med tjejens föräldrar, varken om en eventuell abort eller om klamydiasmittan. Självklart kan du ju uppmana och råda henne att berätta men du har ingen rätta att berätta det utan samtycke. Det faktum att klamydia faller under smittspårning förändrar inte den situationen, dock blir tjejen tvungen att uppge sina partners för att minska ytterligare smittspridning. Med vänlig hälsning
Ida ForssRådgivare