FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/02/2007

Återvinning av tredskodom

vi är en förening som inte fått betalt för ett jobb vi gjorde. vi drog företaget till kronofogden men sen när vi skulle vidare till rätten så missade vi det hela så tiden gick ut. kan man ta upp detta igen ?

Lawline svarar

Om jag tolkar dig rätt så uteblev Ni från förhandling i tingsrätten. Rätten har då troligtvis meddelat tredskodom. Det Ni kan göra är att skriftligen ansöka om återvinning hos den rätt där talan väckts. Detta måste göras inom en månad från det att domen meddelades (44:9 RB). Om återvinning söks i rätt tid tas målet vanligtvis upp till fortsatt behandling i tingsrätten. Rättegångsbalken hittar Ni http://www.lagen.nu/1942:740
Andreas HeedRådgivare