FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt09/02/2007

Kommunens informationsansvar

Hej! Vet ni om kommunallagen reglerar eller talar om kommunernas informationsansvar gentemot invånarna? Tack på förhand! mvh Sofia L.

Lawline svarar

Hej, Det är svårt att avgöra vilken typ av informationsansvar Du menar. När det gäller beslut från nämnder och fullmäktige och kommunstyrelse skall protokoll föras över möten och de beslut som tagits där och detta protokoll skall anslås på kommunens hemsida, 5 kapitlet 57-62 §§ och 6 kapitlet 30 § Kommunallagen. I vissa beslut gäller speciallagar som t ex Plan- Bygglagen enligt vilken kommunen måste meddela vissa berörda personer om vissa beslut. I 4 § Förvaltningslagen stadgas dessutom att förvaltningsmyndigheter (gäller även kommunala nämnder och styrelser) skall lämna upplysningar, vägledning och råd som rör myndighetens verksamhetsområde, hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämpligt. Se hela Kommunallagen http://lagen.nu/1991:900 . Se hela Förvaltningslagen http://lagen.nu/1986:223 . Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare