FrågaEKONOMIÖvrigt21/11/2005

Ändras preskriptionstiden vid överlåtelse av skuldebrev

Vid försäljning/överlåtelse av löpande skuldebrev, får då den nya borgenären tillräkna sig 10-årig preskriptionstid, eller gäller då sedvanlig 3-årig preskriptionstid för konsumentkredit?

Lawline svarar

Hej! Preskriptionstiden ändras inte i och med att en överlåtelse sker. I det här fallet rör det sig om om ett löpande skuldebrev varför preskriptionstiden, oavsett om det rör som ett konsumentförhållande eller inte, alltid är tio år (2 § 2st Preskriptionslagen). (Preskriptionstiden avbryts inte heller genom att skuldebrevet överlåts - detta sker bara då någon av de tre punkterna i 5 § Preskriptionslagen är uppfyllda.) Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare