FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/02/2007

Ersättning med anledning av rättegång

Hej Lawline... Jag har lämnat ett ärende till Kronofogden för indrivning och motparten har bestridigt min ansökan. Nu ska jag inställa mig på en Tingsrätt som ligger 14 mil i från min bostad. Har jag rätt till någon ersättning för förlorad arbetsinkomst, resa mm... Tack på förhand... Niklas

Lawline svarar

Hej! Du har ingen rätt till ersättning för dina rättegångskostnader av det allmänna, däremot blir motparten i normalfallet skyldig att ersätta dig dina kostnader om du vinner målet. Detta regleras i 18:1 och 18:8 rättegångsbalken (se http://www.lagen.nu/1942:740). Du har då rätt till ersättning för resa och för det arbete du lagt på målet och den tidspillan det orsakat dig samt dessutom ränta på detta från att det att målet avgjorts till det att skulden betalas. Om värdet av det ni tvistar om inte överstiger ett halvt basbelopp (ca 20 000 kr), så har du emellertid bara rätt till ersättning för resa enligt 18:8 a Rättegångsbalken. Förlorad arbetsförtjänst innefattas alltså inte. Notera alltså att all ersättning för dina kostnader förutsätter att du vinner målet. MVH
Rådgivare