FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/02/2007

Vad krävs för att CSN ska bevilja utökat lån?

Hej, jag undrar vad man kan anföra till CSN för att få studielån beviljat en termin extra, utöver de tolv som är satta som max. Jag har en termin kvar på en tvåårig utbildning till trädgårdsdesigner och trädgårdsanläggare på Stockholms Trädgårdsmästarutbildning (KY).

Lawline svarar

För att man ska bli beviljad studiemedel utöver de 12 terminer som man berättigad till krävs det enligt 4 kapitlet 8 § studiestödslagen, se http://www.lagen.nu/1999:1395, särskilda skäl. Vad som anses som särskilda skäl följer av CSN:s egna bestämmelser (CSNFS 1995:19). Dessa stadgar: ”Bedömningen av om det finns särskilda skäl bör göras mot bakgrund av omständigheterna i det enskilda fallet. Särskilda skäl bör anses finnas om en studerande behöver ett eller två kalenderhalvår för att avsluta en utbildning. Om det rör sig om en mycket lång utbildning (mer än 200 poäng) bör studiestöd kunna beviljas under tre kalenderhalvår för att avsluta utbildningen. Särskilda skäl bör även anses finnas om en studerande behöver ytterligare upp till tre kalenderhalvår för en breddning eller påbyggnad av grundutbildningen som bedöms vara värdefull för den enskilde eller samhället. Särskilda skäl kan också anses föreligga om sökanden t.ex. genomgår en sjuksköterskeutbildning och därefter utbildning till läkare, som sammanlagt är längre än tolv kalenderhalvår. I sådant fall bör studiemedel kunna beviljas för hela utbildningen även om antalet kalenderhalvår för vilka studiemedel uppbärs beräknas bli väsentligt fler än tolv. En förutsättning bör då vara att studiemedel inte utnyttjats i nämnvärd omfattning för andra eftergymnasiala studier. Utgångspunkten vid bedömningen av om det finns särskilda skäl att gå utöver sexårsgränsen bör vara den totala återstående studietiden vid tidpunkten för ansökan. Om den återstående studietiden vid denna tidpunkt är alltför lång kan en studerande senare beviljas studiestöd vid en tidpunkt då den återstående studietiden ryms inom de angivna ramarna. Om studierna avser forskarutbildning bör det alltid anses finnas särskilda skäl att bevilja studiemedel.” Jag hoppas att dessa uttalanden kan hjälpa dig när du skriver din ansökan till CSN.
Michael WittingRådgivare